
SEO står för ”sökmotoroptimering”. Enkelt uttryckt innebär det processen att förbättra din webbplats för att öka dess synlighet när människor söker efter produkter eller tjänster relaterade till ditt företag i Google och andra sökmotorer. Ju bättre synlighet dina sidor har i sökresultaten, desto mer sannolikt är det att du får uppmärksamhet och attraherar potentiella och befintliga kunder till ditt företag.
Sökmotorer som Google och Bing använder bottar för att genomsöka sidor på webben, gå från webbplats till webbplats, samla in information om dessa sidor och lägga in dem i ett index. Tänk på indexet som ett gigantiskt bibliotek där en bibliotekarie kan hämta en bok (eller en webbsida) för att hjälpa dig hitta exakt det du letar efter just då.
Därefter analyserar algoritmer sidorna i indexet, med hänsyn till hundratals rankningsfaktorer eller signaler, för att avgöra vilken ordning sidorna ska visas i sökresultaten för en given fråga.
Till skillnad från betalda sökannonser kan du inte betala sökmotorer för att få högre organisk ranking på sök. Det kan dock vara smart lägga pengar på SEO tjänster som fungerar hos en bra webbyrå!
Varför är SEO viktigt för marknadsföring?
SEO är en grundläggande del av digital marknadsföring eftersom människor gör biljoner sökningar varje år, ofta i kommersiellt syfte att hitta information om produkter och tjänster. Sökning är ofta den primära källan till digital trafik för varumärken och kompletterar andra marknadsföringskanaler.
Större synlighet och rankning högre i sökresultaten än dina konkurrenter kan ha en väsentlig inverkan på ditt resultat. Sökresultaten har under de senaste åren utvecklats så att den som söker ska få mer direkta svar och information som är mer sannolikt att hålla användarna kvar på resultatsidan istället för att leda dem till andra webbplatser. Så då gäller det att din information och dina tjänster syns redan där.
SEO är grunden för ett holistiskt marknadsförings-ekosystem. När du förstår vad dina webbplatsanvändare vill ha kan du sedan implementera den kunskapen i dina kampanjer (betalda och organiska), på din webbplats, i dina sociala medier och mer.